23.02.2024 року, в рамках роботи ІХ Всеукраїнської конференції «Особистість в кризових умовах і критичних ситуаціях життя», організованою спільно з різними науковими, освітніми, професійними установами та організаціями кафедрою психології НН ІПП СумДПУ імені А.С. Макаренка, відбувся круглий стіл стейкхолдерів – роботодавців, випускників, студентів спеціальності 053 «Психологія», викладачів кафедри, усіх бажаючих. Захід проходив у форматі онлайн Zoom-конференції, зібрав 110 учасниківа, що свідчить про неабияку зацікавленість проблематикою підготовки психологів.
Метою заходу було залучення до продуктивної та конструктивної дискусії стейкхолдерів щодо ефективності освітньо-професійних програм бакалаврського та магістерського рівнів спеціальності 053 Психологія у СумДПУ імені А.С. Макаренка, внесення і обговорення пропозицій до проекту освітньо-професійної програми «Практична психологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, який готується до затвердження найближчим часом, у березні 2024 р.
Учасники обговорили актуальні питання підготовки майбутніх психологів, необхідні компетентності, які в умовах викликів війни, відповідно до побажань стейкхолдерів, є дуже потрібними в умовах сьогодення.
В заході прийняли участь науково-педагогічні працівники кафедри, розробники освітньо-професійної програми, випускники, здобувачі вищої освіти, роботодавці. Серед запрошених гостей були присутні як внутрішні так і зовнішні стейкхолдери.
Робота круглого столу розпочалась з вітальної промови зав. каф. психології, професор, доктор психологічних наук Кузікової С.Б., яка привітала усіх учасників, представила присутніх у відеоконференції стейкхолдерів і запропонувала ознайомитися з пропозиціями до існуючих освітньо-професійних програм.
Гарант освітньої програми «Практична психологія» доцент Єрмакова Н.О., кандидат психологічних наук, коротко представила проект бакалаврської освітньої програми, що готується до затвердження, і запропонувала обговорити її зміст, те, яким чином можна було б її модернізувати чи удосконалити, щоб програма відповідала вимогам цифровізації і кращим теоріям та, особливо, практикам підготовки психологів.
Модератор заходу, Панок В.Г., в.о. академіка-секретаря Відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України, директором УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, акцентував увагу на професійній деонтології, зокрема, чотирьох важливих рівнях професійної підготовки майбутніх психологів – вмінні говорити і слухати, етичних, соціальних та загальнокультурних компетентностях майбутніх фахівців, наголосив на важливості в сучасних умовах розвитку вміння надавати первинну психологічну допомогу, оволодінні техніками відновлювальних практик.
Позитивно щодо представленого проекту програми «Практична психологія» висловилися Вікторія Тодосійчук, директор Садівського ліцею Садівської сільської ради Сумського району Сумської області. Стейкхолдер зауважила, що високо цінує наявність у психолога здатності організовувати та надавати індивідуальну та групову допомогу особам, які отримали психологічні травми, зокрема, внаслідок війни а також – вміння працювати у команді та взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності, наголосила на важливості курсів «Робота з психологічними травмами війни», «Психологія соціальної мобільності особистості», «Військова психологія».
Бікулова Анна Володимирівна, директор комунального закладу позашкільної освіти «Центр дітей та юнацтва «Палітра дитинства» Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, зробила акцент на важливості перебування психологів у ресурсному стані аби кваліфіковано надавати консультації, проводити психотерапію та інші послуги для поліпшення психологічного стану та якості життя людини, надавати психологічну підтримку та допомогу військовим, їх сім’ям, і, що особливо важливо – людям, які постраждали внаслідок військового конфлікту, ефективно здійснювати психологічну підтримку членів таких сімей, особливо дітей та підлітків, а також – з розвитку резильєнтності, підтримки громади, психологічної просвіти.
Дуже актуальною виглядає пропозиція Бублик Алли Олександрівни – офіцера психолога Управління розвитку військового лідерства Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України увести до обов’язкових освітніх компонентів освітньо-професійної програми «Практична психологія» бакалаврського рівня вищої освіти такі обов’язкові курси, як «Інноваційні методи відновних практик», «Військова психологія та післявоєнна допомога», «Робота з психологічними травмами війни для військових і цивільних».
Марухина Ірина Володимирівна, науковий співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, завідувач навчально-методичного центру психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, також позитивно висловилася про стандарти підготовки бакалаврів та магістрів-психологів у СумДПУ імені А.С. Макаренка. Стейкхолдер відзначила доречні зміни, більшу адаптованість проекту ОПП «Практична психологія» до умов сьогодення. Також зауважила на необхідності доопрацювати розділ «Придатність до працевлаштування випускників» проекту бакалаврської програми, детальніше розписавши сферу освіти та соціального захисту, в яких може працювати психолог. Слушною виглядає пропозиція стейкхолдера внести «Педагогічну психологію» до обов’язкових дисциплін, а також – акцентувати увагу на формуванні таких компетентностей майбутнього психолога, як навички медіаторства, профілактики конфліктної поведінки, а також – формування позитивного іміджу психолога.
Бездідько Наталія Володимирівна, заступник директора комунальної установи Сумської обласної ради – Сумський обласний центр комплексної реабілітації дітей та осіб з інвалідністю, акцентувала увагу присутніх учасників круглого столу на важливості включення до освітньо-професійної програми «Практична психологія» курсів, спрямованих на опанування психологічними програми раннього втручання в сфері дитинства, які спрямовані на підтримку маленьких дітей з ризиком затримки розвитку, або дітей молодшого віку, в яких виявлені затримка розвитку або інвалідність, що є вкрай необхідними для сприяння соціальній інтеграції сімей, діти з яких потребують такого втручання, оскільки вони запобігають вторинній інвалідизації дитини, дають їй шанс на безбар’єрне життя та використання власних можливостей для вдалої соціалізації.
Висловила підтримку запропонованих програм підготовки психологів-магістрів та бакалаврів, вказала на сильні сторони практичної підготовки студентів-психологів, що навчаються за цими програмами, Гончаренко Світлана Олексіївна − директор Сумського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №15 Сумської міської ради. Роботодавець висловила задоволеність співпрацею та побажання щодо конкретних навичок, підсилення яких потребують студенти-практиканти, що навчаються за освітніми програмами спеціальності 053 Психологія, зокрема – ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань та демонструвати лідерські якості.
Онлайн зустріч пройшла в режимі позитивного і конструктивного діалогу.
З метою виявлення наявних потреб в удосконаленні компетентностей бакалаврів та магістрів, виявлення рівня задоволеності підготовкою випускників бакалаврської та магістерської освітньо-професійних програм за спеціальністю 053 Психологія у СумДПУ імені А.С. Макаренка, а також - визначення пріоритених напрямків поліпшення якості ОПП "Практична психологія" та "Психологія", що діють у СумДПУ імені А.С. Макаренка, роботодавцям було запропоновано відповісти на запитання анкети, розробленої ЦЗЯО СумДПУ імені А.С. Макаренка.
Кафедра психології щиро дякує шановним стейкхолдерам за приділений час на критичний перегляд представлених освітньо-професійних програм і висловлення справедливих зауважень. Ми також щиро дякуємо усім учасникам круглого столу за виступи та надіслані письмові пропозиції щодо змін наших стандартів. Для нас було важливо почути конструктивну критику та пропозиції щодо удосконалення підготовки здобувачів вищої освіти за освітніми ступенями «бакалавр» і «магістр» спеціальності 053 «Психологія».
Зібрана інформація під час обговорення, усі відгуки та пропозиції слугуватимуть основою для удосконалення змісту та якості підготовки здобувачів вищої освіти за освітньо-професійною програмою «Практична психологія» першого (бакалаврського) рівня підготовки при кафедрі психології СумДПУ імені А.С. Макаренка.
Круглий стіл студентів, роботодавців і випускників ««Сучасний психолог: актуальні запити ринку праці»
Перегляди: 153