Новини

Підсумки виробничої практики магістрантів-психологів

    Підсумкові конференції виробничої практики магістрантів-психологів, випускників груп 0067 і П-6.
  Шість тижнів напруженої, але натхненної роботи - саме стільки тривала виробнича практика наших магістрантів-психологів. Вони здобували безцінний досвід у закладах освіти, лікувальних установах, кризових і реабілітаційних центрах, соціальних службах та військових частинах.
   На підсумкових конференціях 25 і 28 листопада прозвучали щирі слова вдячності й теплі історії про перші професійні кроки. Магістранти ділилися своїми відкриттями, презентували здобутки, а ми - викладачі та наставники -з гордістю слухали й дякували їм за відданість справі.
    «Практика показала, що теорія оживає лише тоді, коли ти професійно працюєш із людьми. Це був наш перший справжній досвід психолога», - поділилися  досвідом студентки групи 0067 Ірина Наджафова і Тамара Парфило.
   «Я вкотре переконався, що психологія - це не лише знання, а й відповідальність. Кожна зустріч із клієнтом була уроком для мене», - зазначив магістрант 0067 групи Василь Шишкін.
  «Ці шість тижнів стали для мене підтвердженням правильності нового прфесійного вибору. Я відчула, що можу бути корисною», - сказала інша учасниця практики, магістрантка групи П-6, Марія Андрієнко.
   Це була зустріч, де відчувалася особлива атмосфера: трішки щемлива, бо практика завершилася, але водночас сповнена радості й віри в майбутнє.
   Ми бажаємо нашим студентам натхнення, успішного складання атестації, вдалої самореалізації та нових професійних перемог. Нехай цей досвід стане міцним фундаментом для їхнього подальшого шляху в психології.

Гостьова лекція Світлани ЛУКОМСЬКОЇ "Виснажені, але не зламані"

26 листопада 2025 р. на кафедрі психології було прочитано гостьову лекцію кандидатом психологічних наук, старшим науковим співробітником лабораторії методології і теорії психології Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України (м. Київ) Світланою ЛУКОМСЬКОЮ "Виснажені, але не зламані" про втому від війни та як знайти ресурси жити далі".

Відео лекції

Х Всеукраїнська з міжнародною участю науково-практична конференція "Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя"

   Кафедра психології СумДПУ імені А.С. Макаренка запрошує на Х Всеукраїнську з міжнародною участю науково-практичну конференцію "Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя" 12-13 листопада 2025 р.

Програма конференції

12-13 листопада 2025 р. відбулась Х Всеукраїнська з міжнародною участю науково-практична конференція «Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя».

   12-13 листопада 2025 р. відбулась Х Всеукраїнська з міжнародною участю науково-практична конференція «Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя». 
   Конференція проведена кафедрою психології Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка.
   На пленарному засідання науковці зі всієї України представили свої доповіді на сучасну психологічну тематику, репрезентували результати своїх досліджень та відповіли на запитання.
   В перший день конференції також були проведені майстер-класи, під час яких було презентовано досвід провідних психологів України.
   На завершення конференції, було проведено круглий стіл «Сучасний психолог: актуальні запити ринку праці», в якому прийняли участь керівництво СумДПУ імені А.С. Макаренка, НН    Інституту педагогіки і психології, професорсько-викладацький склад кафедри психології, студенти спеціальності Психологія, роботодавці та їх представники.
  Висловлюємо щиру та глибоку вдячність усім, хто долучився до організації та проведення цього наукового форуму. Завдяки спільним зусиллям було створено простір змістовного професійного діалогу, обміну досвідом та розвитку сучасних психологічних підходів до підтримки особистості в умовах невизначеності та стресогенних впливів.
 Окрему подяку адресуємо доповідачам пленарного та секційних засідань. Представлені наукові ідеї, результати емпіричних досліджень, глибина аналітичних інтерпретацій і практикоорієнтовані рекомендації суттєво збагатили професійний дискурс та окреслили нові орієнтири подальшого розвитку психологічної теорії і практики. Кожна доповідь стала вагомим внеском у формування колективної наукової рефлексії щодо кризових феноменів особистісного функціонування.
   Щиру подяку висловлюємо також тренерам майстер-класів, які продемонстрували високий рівень професійної компетентності та сприяли опануванню учасниками ключових фахових умінь — від технік кризової інтервенції й методів емоційної стабілізації до технологій роботи з ресурсними станами та формування безпечного психологічного простору. Практична спрямованість отриманих навичок посилює професійну спроможність фахівців у роботі з особами, що переживають труднощі чи екзистенційні виклики.
   Бажаємо всім учасникам подальшого наукового натхнення, професійної сміливості, творчої продуктивності та сталого академічного розвитку.

Програма конференції

Сертифікати учасників

Збірник матеріалів конференції

Майстер–клас Анастасії Большакової: М’яка переробка стресової ситуації: самодопомога у парадигмі EMDR–терапії

 Майстер–клас Галини Гандзілевської: Життєве виснаження: відродитись із попелу

Майстер-клас Алли Бублик: Реінтеграція ветеранів

Участь кафедри психології у заході до Дня спільнодії "Сервіси "Ти як?"

   СумДПУ імені А. С. Макаренка за представництвом кафедри психології, взяв активну участь у заході до Дня спільнодії «Сервіси «Ти як?» – визначаємо нові стандарти підготовки фахівців» в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як?, ініційованої Оленою ЗЕЛЕНСЬКОЮ. Захід відбувся під головуванням першого заступника голови Сумської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації Тараса САВЧЕНКО та за участі заступника голови Сумської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації Олексія ДРОЗДЕНКО, регіональної координаторки Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» Жанни СИДОРЕНКО, та за участі керівників структурних підрозділів та інших представників Сумської обласної державної адміністрації, представників закладів вищої освіти, які готують фахівців у сфері ментального здоров’я та фахівців, які безпосередньо представляють екосистему послуг з ментального здоров’я в регіоні. Захід проводився у змішаному форматі і зібрав близько 40 осіб офлайн і понад 100 онлайн-учасників.
   Мета заходу – поєднання представників закладів вищої освіти – тих, хто готує майбутніх спеціалістів, – з сервісами, з майданчиками подальшого працевлаштування та надання психосоціальних сервісів. Візія – виявлення прогалин між портретом майбутніх фахівців, яких саме зараз готують у закладах вищої освіти та спеціалістами, які вже нині працюють у структурах надання послуг, виявлення відповідності фахівців до реальних викликів у сфері ментального здоров’я.
   З доповіддю: «Ресурси та можливості підготовки майбутніх фахівців з підтримки ментального здоров’я суспільства кафедрою психології СумДПУ імені А. С. Макаренка» виступила Світлана КУЗІКОВА, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології. Основні акценти виступу були зосереджені на таких аспектах підготовки майбутніх фахівців, які навчаються за спеціальністю С4 Психологія: 1) академічній базі – огляду освітньо-професійних програм навчання, зокрема, «Практична психологія» за першим та «Психологія» за другим рівнями вищої освіти, які пропонуються університетом у сфері психології та психосоціальної підтримки, механізму їх оновлення завдяки обговоренню з внутрішніми і зовнішніми стейкхолдерами, та уведення, завдяки таким обговоренням, нових освітніх компонентів, що спеціалізуються на ментальному здоров’ї та нових викликах, пов’язаних з війною (зокрема, курсів «Первинна психологічна допомога», «Психологія здоров’я», «Військова психологія і післявоєнна допомога», «Робота з психологічними травмами війни для військових і цивільних», «Первинне кризове консультування»); 2) кваліфікованому викладацькому складу (100% відповідність ступеню і вченого звання профілю кафедри та співпраці кафедри з практиками в сфері ментального здоров’я), що забезпечує студентам доступ до актуальних знань та практичних навичок; 3) практичній підготовці (можливості навчання студентів за дуальною формою освіти та опису можливостей проходження практики в різних закладах охорони здоров’я, соціальних службах, що працюють у сфері  ментального здоров’я); 4) участі студентів та викладачів у наукових дослідженнях, проектах і програмах, спрямованих на вивчення проблем ментального здоров’я; 5) впровадженню новітніх методик і технологій у навчальний процес, зокрема, практики гостьових лекцій, зустрічей клубу випускників. Серед можливостей кафедри психології СумДПУ імені А. С. Макаренка у підтримці ментального здоров’я доповідачка відзначила: 1) викладачами кафедри розроблено ряд програм підвищення кваліфікації та програм для населення («Первинна психологічна допомога»; «Психологічні особливості спілкування у критичних ситуаціях життя (для осіб, що надають паліативну допомогу)»; «Підтримка ментального здоров’я особистості в критичних ситуаціях життя» та ін.), 2) налагоджена взаємодія з державними і недержавними установами, як під час навчання так і практичної діяльності студентів (навчальна, виробничі практики) для реалізації соціальних проектів, спрямованих на покращення ментального здоров’я.
   Під час зустрічі учасники-надавачі послуг поділилися сучасними особливостями роботи, актуалізували запити щодо підготовки фахівців, оскільки через війну виникли непередбачувані нові виклики.
   До обговорення ролі різних сервісів «Ти як?» та вищих навчальних закладів у підтримці ментального здоров’я суспільства – від підготовки фахівців відповідного спрямування до створення дбайливого середовища навколо освітян і студентів та інших членів громади – також активно долучилися доценти кафедри психології СумДПУ імені А.С. Макаренка Лариса ДВОРНІЧЕНКО і Наталія ЄРМАКОВА.
   Оскільки усі надавачі послуг обговорили нові виклики, пов’язані з війною, та важливість адаптації підготовки фахівців до сучасних умов, День спільнодії став платформою для формування нових аспектів освіти у цій сфері. Для СумДПУ імені А. С. Макаренка участь у заході до Дня спільнодії – це іще одна можливість сформувати нові аспекти підготовки фахівців, усвідомити сучасні виклики практики та перспективи, що, безумовно, сприятиме покращенню відповідності підготовки та навчання спеціалістів реальним вимогам до фахівців.