Магістри денної форми навчання спеціальності 053 Психологія успішним захистом кваліфікаційних робіт з психології завершили своє навчання в магістратурі.
Комісія високо оцінила наукові роботи магістрантів. Бо теми кваліфікаційних робіт відображали популярність психологічних запитів та показували проблеми психології сьогодення. Наукова та практична значущість магістрантів проявилась повною мірою, що можна зрозуміти навіть з назв наукових робіт.
Особливо нагальними є теми підтримки та супроводу військовослужбовців та волонтерів: життєстійкість як чинник емоційного вигорання військовослужбовців, особливості стресостійкості волонтерів під час війни, ментальне здоров’я в контексті війни в Україні, особливості формування соціального інтелекту у дитячих аніматорів.
Надзвичайно важливими є дослідження про підготовку та психологічний супровід фахівців різних галузей: особливості професійного вигорання викладачів закладів загальної та середньої освіти, особливості мотивації вибору професії студентами, особливості резильєнтності студентів-психологів під час війни в Україні, адаптаційні здібності майбутніх психологів з різним рівнем оптимізму, особистісні якості соціальних працівників, особливості мотиваційних стратегій спортсменів з різними часовими перспективами., вплив резильєнтності на копінг-стратегії особистості.
Багато було досліджень з вікової психології – це дослідження: фактори виникнення булінгу і способи його психологічної корекції в підлітковому віці, особливості емоційних станів та ставлень юнацтва, пов’язаних з війною, особливості підлітків з деструктивно-комунікативними установками, особливості резильєнтності дітей в умовах війни, особливості поведінки підлітків у конфліктних ситуаціях, особливості мотивації досягнення успіху в юнацькому віці, особливості підлітків і стратегії поведінки в конфлікті, корекція агресивної поведінки дітей старшого дошкільного віку засобами сказкотерапії, використання арт-терапевтичних методів у профілактиці та корекції тривожності дітей дошкільного віку.
Також представили на захист свої кваліфікаційні роботі троє студентів з Китайської народної республіки.
Усі роботи були виконані на високому професійному рівні.
20 грудня 2024 р. в рамках проведення «Тижня психології» кафедра психології СумДПУ імені А.С. Макаренка організувала чергову зустріч «Клубу випускників».
Цього разу зі студентами поділились своїм досвідом та розказали про те, як їм допомогли знання, отримані в університеті ВАСІНА Марина – судовий експерт, психолог-криміналіст Сумського відділення ННЦ «ІСЕ ім. Засл. Проф. М.С.Бокаріуса» та БОНДАРЕНКО Тетяна – членкиня Міжнародної асоціації психологів та тренерів-експертів, психолог-практик, арттерапевт, аромапсихолог, автор МАК карт «Чарівні трави», консультант з військової психології та роботи з ветеранами та їх родинами.
Захід пройшов у теплій, дружній атмосфері, випускники відповіли на запитання студентів, розповіли про свій шлях становлення як психолога, послідовні кроки професійного зростання, відповіли на запитання студентів та виявили бажання й надалі брати участь в організованих кафедрою психології заходах, у тому числі й профорієнтаційних для абітурієнтів та студентів нашого ЗВО.
Магістри заочної форми навчання спеціальності 053 Психологія успішним захистом кваліфікаційних робіт з психології завершили своє навчання.
Теми кваліфікаційних робіт відображали популярність психологічних запитів та показували проблеми психології сьогодення. Актуальність досліджень магістрантів проявилась повною мірою, що можна зрозуміти навіть з назв наукових робіт.
Особливо нагальними є теми підтримки та супроводу військовослужбовців та представників силових структур: психологічні особливості реадаптації військовослужбовців, психологічні особливості ресоціалізації військовослужбовців, емоційний інтелект як чинник схильності до лідерства у військовослужбовців молодшого і старшого офіцерського складу, особливості психоемоційних станів у військовослужбовців ЗСУ, особливості соціально-психологічної адаптації військовослужбовців до умов цивільного життя, психологічна готовність працівників Державної кримінально-виконавчої служби до виконання професійних обов’язків та психологічні особливості ментального здоров’я працівників правоохоронних органів під час війни.
Надзвичайно важливими є дослідження психології мігрантів та переселенців: психологічні особливості стресостійкості емігрантів, психологічні особливості образу Я емігрантів з України, особливості емоційної сфери жінок-переселенок з території України, психологічні особливості життєстійкості у переселенців, психологічні особливості щастя у жінок під час війни (на матеріалі жінок-переселенок та тих, хто залишились в Україні) та психологічна готовність до материнства в умовах війни.
Також запитуваними є дослідження про підготовку та психологічний супровід фахівців різних галузей: особливості професійної ідентичності студентів-психологів, психологічне благополуччя та ментальне здоров’я майбутніх психологів, комунікативна складова професійної компетентності фахівців соціальної сфери, профілактика вигорання соціальних працівників неурядового сектору у воєнний особливості структурно-змістових компонентів професійної Я-концепції майбутніх психологів, готовність до ризику у футболістів в залежності від спортивної мотивації, особливості емоційного вигорання вчителів в сучасних умовах, психологічні особливості стресостійкості особистості в організації (на прикладі працівників промислового підприємства), особливості соціально-психологічної адаптації студентів ЗВО в умовах дистанційного навчання, чинники емоційного вигорання студентів ЗВО, стресостійкість як складова ментального здоров’я у студентів ЗВО,
Це і проблеми вивчення вікової та педагогічної психології – це дослідження: зв’язку самооцінки з агресивністю особистості в підлітковому віці, особливості емпатії у дітей старшого дошкільного віку, психологічні особливості мислення моно- і білінгвальних дітей старшого дошкільного віку, гендерні особливості переживання самотності у підлітковому віці, психологічні особливості агресивної поведінки сучасних підлітків в залежності від статі, індивідуальні особливості пам’яті молодших школярів, розвиток сприймання молодших школярів, самооцінка підлітків з різним рівнем тривожності, вплив маніпулювання на міжособистісні стосунки у підлітковому віці, вплив стилю сімейного виховання на емоційне благополуччя дошкільників, особливості стресостійкості підлітків, розвиток емоційного інтелекту у молодших школярів, чинники соціально-психологічної адаптації осіб дорослого віку у стресових ситуаціях життя, особливості часової перспективи осіб з різними рівнями психологічного благополуччя та особистісні особливості жінок – активних користувачів соціальних мереж (на прикладі Instagram).
Не оминули магістранти увагою і проблеми дітей з інвалідністю: вплив занять спортом на соціально-психологічну адаптацію та мотивацію дітей з інвалідністю та їх сімей.
Усі роботи були виконані на високому професійному рівні і мають велику практичну значущість для суспільства.
На цьому тижні відбулися дві важливі події – звітні конференції-захисти з виробничої психологічної практики у випускників-магістрів. 22 листопада 2024 року звітували магістранти ЗФН групи П-6, а 28 листопада – випускники-магістри ДФН групи 0067. Конференції були присвячені підсумкам проходження виробничої психологічної практики, метою якої було вдосконалення професійних компетентностей у ключових сферах психологічної діяльності: психодіагностиці, психокорекції, психопрофілактиці, просвітницькій та організаційно-методичній роботі.
Згідно з навчальним планом підготовки магістрів у галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» за спеціальністю 053 «Психологія», виробнича практика тривала шість тижнів. Для магістрантів ЗФН практика проходила в міжсесійний період, відповідно до графіку, узгодженого з керівником практики Наталією Олександрівною Єрмаковою. Магістри ДФН здійснювали практику з 7 жовтня до 15 листопада 2024 року.
На звітних конференціях методисти виробничої практики – д.психол.н. проф. Світлана Борисівна Кузікова та к.психол.н. доцент Наталія Олександрівна Єрмакова, а також Ірина Вікторівна Ємець, методист практик СумДПУ імені А.С. Макаренка, разом з магістрантами обговорили організаційні аспекти практики, проаналізували досягнення цілей та завдань, а також визначили проблеми, з якими стикалися студенти на базах практики.
Практиканти представили звіти про свою діяльність, ділилися враженнями та активно обговорювали особливості виконання професійних обов’язків на різних базах практики, серед яких:
Заклади загальної середньої, професійної, вищої, позашкільної освіти (КЗ Сумський Палац дітей та юнацтва, Сумський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 15 «Перлинка», Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Навчально - методичний центр психологічної служби інституту післядипломної педагогічної освіти, КУ Сумська загальноосвітня школа I-III ступенів № 24, Берестівський ліцей Липоводолинської селищної ради, Роменський ДНЗ (ясла-садок) № 7 «Калинка», Ліцей №3 Тростянецької міської ради, Лебединський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Лебединської міської ради Сумської області, Ямпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1, Малинський ліцей №3 Житомирської області, Братський ліцей №1 Братської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області;
Центри соціальних служб, інклюзивно-ресурсні центри та реабілітаційні установи (Сумський обласний центр соціальних служб, КУ «Інклюзивно-ресурсний центр № 1» Сумської міської ради, КУ «Інклюзивно-ресурсний центр Попівської сільської ради Конотопського району», КУ СОР Сумський обласний центр комплексної реабілітації дітей та осіб з інвалідністю;
Військові частини та добровольчі формування (Добровольче формування Сумської міської територіальної громади № 2, В/Ч 7321);
Лікувальні установи (Комунальні некомерційні підприємства (КНП) КНП Сумської обласної ради «Обласна клінічна спеціалізована лікарня», КНП «Тростянецька міська лікарня» Тростянецької міської ради Сумської області, КНП «Клінічна лікарня № 5» СМР.
Відгуки магістрантів-випускників свідчать про значний позитивний вплив практики на становлення їхньої професійної ідентичності та професійний розвиток як фахівців у галузі 053 «Психологія» за спеціалізацією «Консультативна психологія».
Так, магістрантка групи П-6 Сорока Л. зазначила: «Моя перша, дуже важлива для мого самоусвідомлення як фахівця, виробнича психологічна практика значно поглибила отримані під час навчання теоретичні знання та допомогла отримати необхідні практичні навички». Магістрантка 0067 групи Прийменко Є. теж переконана: «Проходження практики стало для мене важливим етапом у моєму професійному зростанні. Це був надзвичайно важливий досвід, завдяки якому я здобула поглиблені знання про специфіку роботи психолога, особливо в контексті взаємодії з дітьми раннього молодшого, середнього та старшого дошкільного віку… Особливо хочу подякувати психологу за цінні коментарі під час мого самостійного проведення корекційних та тренінгових занять».
Тішаков В., магістрант 0067 групи зауважив: «Особисто для мене моя перша психологічна практика була дуже цінною, оскільки допомогла розвинути професійно важливі якості та навички, переймаючи досвід психолога-практика, особливо – під час спільної роботи з Оленою Олександрівною у проекті психологічної підтримки для фахівців закладу «RelaxHub». Я також закріпив нові практичні компетентності з діагностичної роботи зі створення гул-форм – це значно полегшує діяльність фахівця-психолога». Авдєєнко А., магістрант ЗФН, групи П-6, теж повідомив, що практика показала високий рівень сформованості власних практичних компетентностей, отриманих під час навчання, і відзначив значущість підтримки керівника-психолога від військової частини під час проходження практики: «Я вдосконалив свої навички завдяки підтримці мого безпосереднього керівника та консультаціям з досвідченими фахівцями відділу психологічного забезпечення військової частини, що допомогло мені краще організувати мою роботу на практиці. Як показала практика – до діяльності військового психолога я готовий».
Андрійченко-Барановська А., магістрантка групи П-6, яка проходила практику у лікувальному закладі, вважає: «Впродовж практики я здобула цінний досвід, поглибивши навички роботи не тільки з психодіагностичними методиками. Головне для мене – я відпрацювала техніки індивідуального консультування та групової роботи з пацієнтами лікарні, що дало змогу підвищити ефективність психологічної підтримки, так необхідної зараз, в умовах війни». Коваль Т., теж магістрантка ЗФН групи П-6, переконана: «Практика особисто для мене показала необхідність ґрунтовного оволодіння такими професійними компетентностями, які вкрай важливі для роботи психолога з пацієнтами лікарні під час воєнного стану, в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, зокрема – знання технологій зняття психоемоційного напруження; алгоритмів дій практичної підтримки; психологічної допомоги у кризових ситуаціях (прийоми психологічної самодопомоги; ігри для зняття втоми, напруги, агресії)».
Висловлюємо щиру подяку магістрантам за високу оцінку організації та змістової наповненості виробничої психологічної практики, за висловлені в цілому позитивні враження від проходження практики, отриманий досвід та пропозиції щодо покращення організації практики в майбутньому. Бажаємо всім успіхів і високої ефективності у подальшій самостійній професійній діяльності!
24 жовтня на кафедрі психології пройшла гостьова лекція кандидата психологічних наук, старшого наукового співробітника лабораторії методології і теорії психології Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України Світлани ЛУКОМСЬКОЇ «Особливості психологічної допомоги військовослужбовцям Збройних Сил України».
Лектор розповіла про свій досвід роботи психологічної допомоги військовослужбовцям ЗСУ, проаналізувала прояв симптомів ПТСР, ознайомила з критеріями ПТСР та моральної травми, представила характеристику різновидів адаптації учасників бойових дій, надала модель сприяння соціальній реінтеграції учасників бойових дій та практичні шляхи допомоги та самодопомоги військовослужбовцям.